loader.png
خانه > لبنیات و سلامت > سلامت دندان با مصرف شیر
سلامت دندان با مصرف شیر
1401/11/18

سلامت دندان با مصرف شیر

 سلامت دندان ها مسئله ی بسیار مهمی است که باید جدی گرفته شود. یکی از اقلام خوراکی که می تواند بیشترین تاثیر را در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها داشته باشد، شیر است. در ادامه به معرفی برخی مواد معدنی و مغذی موجود در شیر که در سلامت دندان ها و دهان تاثیر دارند می پردازیم:

- کلسیم: ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی فک، دندان ها و استخوان ها، کلسیم می باشد. به طوری که کاهش کلسیم در برنامه ی غذایی، می تواند منجر به بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها شود. همانطور که می دانید کلسیم به مقدار زیاد در شیر وجود دارد و خوردن شیر می تواند فرد را از خطر ابتلا به بیماری های لثه و دندان در امان نگه دارد.

- ویتامین B۳: کاهش میزان ویتامین B۳ در بدن می تواند منجر به زخم دهان شود. خوردن شیر به دلیل دارا بودن ویتامین B۳، می تواند از کمبود این ویتامین جلوگیری کند.

- ویتامین D: جذب شدن کلسیم در بدن با ویتامین D انجام می شود.

خوردن شیر به دلیل وجود مقدار زیادی کلسیم، فسفر و کازئین در آن، می تواند تاثیر زیادی در سلامت دندان ها داسته باشد. از جمله تاثیرات شیر در سلامت دندان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- محافظت از مینای دندان ها: ترکیب شدن کلسیم، فسفر و کازئین موجود در شیر، مینای دندان ها را مجددا معدنی کرده و یک لایه ی محافظ روی دندان به وجود می آورد. به این صورت، اسید های خورنده نمی توانند آسیبی به دندان ها برسانند.

- کاهش بیماری های لثه: خوردن شیر به صورت منظم می تواند از ابتلا به بیماری های لثه مانند پریودنتال جلوگیری نماید.

- درخشنده ماندن دندان ها: خوردن شیر به صورت منظم باعث کاهش باکتری ها و لکه های دندان خواهد شد.

- استحکام دندان ها: خوردن شیر به صورت منظم و روزانه باعث محکم تر شدن دندان ها خواهد شد.

- تقویت شدن استخوان فک

خوردن شیر به چه کسانی توصیه می شود؟

خوردن شیر به صورت روزانه و منظم به افراد زیر توصیه می شود:

- کودکان از بدو تولد تا نوجوانی: خوردن شیر در سنین رشد، کمک زیادی به رشد و تقویت دندان ها و استخوان ها می کند. همانطور که می دانید در این سنین، مقدار نیاز بدن به کلسیم و فسفر زیاد است و شیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم و فسفر می باشد.

- مادران باردار و شیرده: نوزاد در دوران بارداری و شیردهی از بدن مادر تغذیه می کند. به همین دلیل، تغذیه ی مادر در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است. در صورتی که مقدار کلسیم کافی در رژیم غذایی مادر وجود نداشته باشد، بدن برای رشد جنین از کلسیم موجود در استخوان ها و دندان های مادر استفاده خواهد کرد. در نتیجه ممکن است مادر دچار پوکی استخوان یا ضعف دندان ها شود. به همین دلیل توصیه می شود مادران باردار و شیرده حتما خوردن شیر را در برنامه ی غذایی روزانه ی خود قرار دهند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف شیر و تاثیرات آن بر دندان به مقاله تاثیرات مصرف شیر بر دندان مراجعه کنید.

در ادامه بخوانید

شیری که می نوشید چقدر مغذی است؟

 بیشتر ما عادت داریم پس از بیدار شدن از خواب صبحگاهی، یک لیوان شیر بنوشیم تا انرژی روزانه خود را تامین کنیم. اما آیا ارزش غذایی شیر، می تواند میزان انرژی روزانه ما را تامین کند یا خیر؟ در پاسخ این سوال، می توان گفت که شیر علاوه بر خوشمزه بودن، سرشار از مواد مغذی است و نوشیدن روزانه یک لیوان از آن می تواند انرژی روزانه شما را نیز حفظ کند. بنابراین می توان گفت مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد. در ادامه ترکیبات، ارزش غذایی و فواید شیر را به شما خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید